Milyen használt autót érdemes venni
Milyen használt autót érdemes venni
Léteznek fekete öves használtautó-vásárlók, de mindenki valahol kezdi. Ekkor nehéz mindent észben tartani és strukturáltan eljutni odáig, hogy a remélt hosszú távú társunkat magunkénak mondjuk. Gyors útmutatónkban lépésről lépésre vezetünk végig a folyamaton.
Pénzügyi keretek meghatározása
Amikor eldöntjük, hogy autót szeretnénk – vagy muszáj -, az első és kritikus lépés a rendelkezésre álló keret meghatározása. Bár látszólag egyszerű, sokan a tipikus hibába esnek: ha mondjuk másfél millió forint megtakarításuk van, hajlamosak azonnal ennyiért keresgélni. Ez kerülendő, alapszabály, hogy ne költözzünk az összes megtakarításunkat az autó vételáraként. Emellett figyelembe kell venni néhány konkrétumot is.
Amikor az autót megvásároljuk, számos kötelező költséggel kell számolnunk, a biztosítástól az adminisztrációig, a szervizelésig, az első tankolásig. Ezen költségeket részletesen bemutatjuk, hogy teljes képünk legyen a járulékos költségekről.
Tehát, ha mondjuk másfél millió forintos megtakarításunk van, érdemes körülbelül 200-300 ezer forintot tartalékolni, és az autó projekt költségkeretét mondjuk 1,2 millió forintra állítani. Ebből még levonjuk az átírással, első szervizzel járó kiadásokat, tehát a vásárlásra szánt összeg inkább 800 ezer forint körül alakulhat.
Típus vagy típusok kiválasztása
Ez a fejezet az autórajongóknak kevésbé releváns, nekik ajánlunk egy másik olvasmányt. A többieknek érdemes összeállítani egy szempontrendszert arról, hogy mit szeretnének. Például dönteni kell a hajtásmód kérdésében: ha keveset használjuk, vagy főként városi közlekedésre használjuk, egy szívó benzines autó lehet a legjobb választás. Ha viszont gyakran utazunk hosszú távokat, akkor inkább dízellel érdemes nézni, különösen, ha nincs szmogriadó. Magasabb árkategóriában pedig érdemes elgondolkodni a hibrid vagy elektromos autók beszerzésén.
Ezután meg kell határoznunk az autó méretét: elég egy kisautó, vagy sok gyerek és több helyre van szükség, esetleg sok cuccot szállítunk, ami miatt szükség van egy nagyobb csomagtartóra? Az ésszerű megközelítés mellett az ízlésünk is befolyásolja, hogy ferdehátút, szedánt, kombit, SUV-ot vagy egyterűt keresünk-e. Az autóparkolás szempontjából a kisebb autó előnyös lehet a zsúfolt városokban, míg ha gyakran utazunk hosszú távokat sok utassal, akkor a tágasabb autók lehetnek a jobb választások. Ha egyedül vagy ketten közlekedünk, a háromajtós is lehet praktikus, de ha naponta négy vagy öt emberrel utazunk, akkor már egy tágasabb autót kell választani.
Végül, mit várunk az extrák terén? Bár ma már szinte minden autóban megtalálható a klíma és a központi zár, még mindig lehet feldobni ülésfűtéssel, napfénytetővel, radaros tempomattal, és minél magasabb árkategóriában és újabb modelleknél nézelődünk, annál több extra lehetőség közül válogathatunk. Azonban fontos, hogy az extrák ne kerüljenek előrébb a preferencialistán, mint az autó állapota.
Amikor már kialakult a kép, érdemes összehasonlítani a kínálattal. Azt javasoljuk, hogy keressük meg azokat a típusokat, amelyekből már van elérhető mennyiség, mert így nagyobb esélyünk van megtalálni a megfelelőt. Ha konkrét modell érdekel, könnyebb lehet a keresés és átláthatóbb lehet a kínálat, de ha több típus is szóba jöhet, akkor nagyobb választási lehetőségünk lesz.
Hirdetések böngészése
Miután kialakultak a fenti szempontok, böngészhetünk az egyik nagy használt autós oldalon, például a hasznaltauto.hu-n, joautok.hu-n, jofogas.hu-n vagy akár a Facebook Marketplace-en. Ehhez a szakaszhoz türelemre van szükség. A keresési paramétereknél ne csak a márkát és modellt adjuk meg, hanem az üzemanyagot és a típust (szedán vagy kombi stb.) is, és érdemes szűkíteni az évjáratot is, ha tudjuk, mikor gyártották az adott generációt. Például az Audi A4 első, B5-ös generációját 1994 végétől 2001-ig gyártották, haezt beállítjuk, kizárhatjuk az utána következő generációt.
Az extrákat nem feltétlenül kell mind bepipálni. Ha a klímát kiválasztjuk, az már szűkítheti a keresést, így könnyebb lehet egyesével áttekinteni a hirdetéseket. Előfordulhat ugyanis, hogy az eladó pontatlanul tölti ki az adatokat, és bár nincs bejelölve a tempomat, a képeken látható, hogy az autóban megtalálható. Ha nem egyértelmű a helyzet, telefonon is rákérdezhetünk.
Fontos megjegyzés: a kilométeróra-állás se legyen szentírás, és nem érdemes keresési feltételként beállítani. Itt is lehet pontatlanság vagy visszatekerés. Egyes típusoknál, mint például a régi Suzuki Swift, csak 99,999-ig megy a kilométerszámláló, így normálisnak tekinthető. Ha azonban látjuk, hogy két műszaki között a futásteljesítmény nem nőtt, hanem csökkent, akkor lehet, hogy csalást találtunk.
Nekem például a kép nélküli hirdetésekkel nem szoktam foglalkozni. Ha valaki el akarja adni az autóját, legalább lőjön két-három fotót, hogy lássuk, össze van-e törve vagy rohad-e az autó. De a képek szépsége nem garancia a jó autóra, és fordítva: rossz szögből készült homályos fotókkal is lehet nagyszerű vásárlásokat találni. A szöveg lehet az árulkodóbb: bizonyos szófordulatok, kifejezések utalhatnak a jármű állapotára. Ha például azt olvassuk, hogy eladó szeretett autónk, de még szinte friss a T betűvel kezdődő rendszáma, akkor legyünk óvatosak.
Szintén nem túl bizalomgerjesztő a kitakart rendszám vagy az ár nélküli (lásd még: érdeklődni privátban) hirdetés. Ezt mindenki maga döntse el, hajlandó-e ezekkel foglalkozni.
Otthonról végezhető kutatómunka
Miután kialakult a kép, érdemes utánaolvasni a kiszemelt típusoknak. Autótesztekből sok minden kiderülhet, és a használttesztek sokszor érdekesebbek, mert feltárnak jellemző hibákat. A Népítéletek között valódi tapasztalatokat találhatunk, de a márkaklubokban is érdemes információkat gyűjteni, hiszen a napi használók ismerik legjobban a típusokat. Ha kérdéseink vannak, egyszerűbb közvetlenül a hirdetőtől telefonon érdeklődni.
A konkrét hirdetésekkel kapcsolatban is ellenőrizhetünk néhány dolgot. A rendszám alapján lekérhetők ingyenesen a műszaki vizsgák, eredetiségvizsgálatok eredményei, fotók, a rögzített futásteljesítmények, valamint az, hogy nem körözik-e az autót, és hogy forgalomban van-e egyáltalán. Ezek a Járműszolgáltatási Platformon elérhető adatok nem adnak általános képet az autó állapotáról, de segíthetnek kiszűrni olyan eseteket, amikor az autót például taxiként használták vagy van-e rajta banki bejegyzés.
Az alvázszám ismeretében további előrelépéseket tehetünk. Olyan szolgáltatások, például a TotálKár, segíthetnek kideríteni, hogy az adott autóval törés történt-e. Ha az alvázszámra nincs találat, a szolgáltatás ingyenes, de ha van kártörténeti bejegyzés, a dokumentumért néhány ezret fizetnünk kell. A jelentés képeket nem tartalmaz, de a kalkulációkból következtethetünk a sérülés mértékére. Egy 1-2 millió forintos autónál a száz ezres javítás sem feltétlenül nagy kiadás, például egy cserélt és újrafényezett lökhárító ára is ebbe a kategóriába eshet. Tehát a korábban javítottautótól nem kell megijedni, hiszen a hazai járműparkban gyakran találkozhatunk kisebb-nagyobb károkkal. A kártörténeti adatok segíthetnek kiszűrni olyan eseteket, amikor az autót például taxiként használták vagy van-e rajta banki bejegyzés.
Fontos megjegyzés: Ezek a rendszerek nem hibamentesek, nem tartalmazzák például azokat az eseteket, amikor valaki beszaladt az árokba, de saját erőből vagy ismerős segítségével kijutott, majd valakivel helyrehozatta a gépjárművet. Tehát a lekérdezések nem pótolhatják a részletes átvizsgálást, de támpontot nyújthatnak.
A keresési folyamat reményteljes, de stresszes lehet. Előfordulhat, hogy az álmaink autóját az orrunk elől viszik el, ha sokat hezitálunk. Azonban fontos, hogy ne kapkodjunk.
Amikor már kiszűrtünk néhány ígéretes autót, elérkezik az idő, hogy személyesen is megtekintsük őket.Ha lehetséges, érdemes egyszerre több autót is megnézni, így könnyebb lesz összehasonlítani őket. Ha van olyan ismerősünk, aki ért az autókhoz, és szívesen elkísér minket, az nagyon hasznos lehet. De ha nincs, szakosodott szolgáltatók is segíthetnek. Az átvizsgálás során a szakemberek nem csak rádugják a gépet, hanem tudják, mit kell nézni, beleértve a hibakódokat, élő adatokat és a rétegvastagság-mérést is. Bár egy ilyen ellenőrzés költséges lehet, a drágább autóknál mindenképpen érdemes megfontolni, mivel segíthet kiszűrni rejtett problémákat.
Egy másik opció, hogy független szervizbe visszük az autót átvizsgáltatni, amennyiben az eladó beleegyezik. Ebben az esetben figyeljünk arra, hogy a szerviz és a kereskedés ne legyenek régi ismerősök, mert ez növelheti a bizalomvesztés kockázatát. Az ellenőrzés eredményétől ne ijedjünk meg. Ha komolyabb javításokra hívnak fel, például fékalkatrészek vagy kuplungcsere, ne vegyük a lábunkat a gázból. Ezen hibák tárgyalási alapnak is szolgálhatnak.
Mielőtt bármely használt autót megvennénk, mindenképpen érdemes egy szakemberrel átvizsgáltatni!
Amikor már elértük az általunk kiszemelt autót, és az átvizsgálások is rendben zajlottak, eljön a vásárlás pillanata. Az ár már előzetesen meg van, most jön a szerződéskötés. Legbiztosabb, ha nálunk van egy négypéldányos, indigós adásvételi szerződés, amit például a papír-írószer boltokban beszerezhetünk. Természetesen a kereskedések is felkészültek, és rendelkeznek ilyen dokumentumokkal. A kitöltés során ügyeljünk a hiánytalan információra, és használjuk az eladóés vevő személyi igazolványát, lakcímkártyáját, valamint a jármű okmányait (forgalmi engedély és törzskönyv). Ne hagyjuk figyelmen kívül az aláírásokat és a két tanú szükségességét. A szerződésből mindkét félnek két-két példány jár, és mindenkinek eredetiben kell aláírnia.
Lényeges kérdés, hogy kitől vásárolunk. Ha magánszemélytől, általában egyértelmű a helyzet, de előfordulhat, hogy valaki más autójának eladását intézi. Kereskedésnél figyeljünk arra, hogy ne egy másik ügyféltől vásárolunk-e, mert ez befolyásolhatja a garanciális kötelezettségeket. Fontos, hogy érdeklődjünk a kereskedés által kínált garanciákról vagy visszavásárlási opciókról.
Ha minden akadály elhárult, és megegyeztünk az árban, következik az autó átírása. Ehhez szükség lesz a személyi igazolványunkra, lakcímkártyánkra, adókártyánkra, valamint az autó forgalmi engedélyére és törzskönyvére. A kormányablakban vagy okmányirodában végezzük az ügyet, ahol az új forgalmi és törzskönyv kiállítása mellett az adókötelezettségünk is rendeződik. Ezt követően érdemes a kötelező felelősségbiztosítást is megkötni, hogy az autónk az utakon biztosított legyen.
Az adminisztratív folyamatokat követően érdemes egy alaposabb szervizt végezni az autón. Motorolaj- és szűrőcsere mellett érdemes megfontolni egy vezérlés, vízpumpa, fékfolyadék és hűtőfolyadék ellenőrzést is, különösen, ha az autó előélete ismeretlen. Ezek a teendők hozzájárulnak az autó hosszú távú megbízhatóságához.